Header image  
Jag äger en Tjorven som jag renoverar  
 
    Tillbaka
 

 

Onödigt vetande, roliga historier och annat skoj om Tjorven
När mina arbetskamrater på Posten fick höra att jag köpt en Tjorven blev många av dom äldre nostalgiska och mindes tillbaka till det tidiga 70-talet när Tjorvarna användes i tjänst.

En av dessa, Weine Berglund, tyckte väldigt mycket om Tjorven, han var den sista i Piteå som körde Tjorven. Sista året var på nåder och när någonting större gick sönder så skulle den skrotas, på slutet sägs det att den hölls ihop av ståltråd men den gick, ändå tills den blev omkörd av sitt eget framhjul. Lagret i ena framhjulet hade skurit vilket medförde att hela hjulet med bromstrumma och allt hade lossnat.

Samma man körde även med hörselkåpor i och med att Tjorven i princip helt saknade isolering, både för ljud och värme. Han kunde ibland synas med kåporna på men vända ett kvarts varv.

Eftersom motorn i Tjorven är luftkyld var värmen i bilen vintertid i det närmsta obefintligt, därför installerades Ebersprächer bensinvärmare i kupén under förarstolen på dom flesta. Dessa värmde bra men hade bara två lägen, av eller på. Dem brukade ofta hosta till och ibland avge så stora rökpuffar att man var tvungen att stanna och ventilera, både bil och förare.

En Tjorven ska man även akta sej för att köra in i snödrivor med, om nu så skedde så omvandlades bilen till en finsk ångbastu när snön landade på motorn, blev till vattenånga och sögs in i kupén.

Det går att burna loss med en Tjorven. Tidigare nämnda Weine är en envis man och gav sej en dag tusan på att ta sej upp för en hög trottoarkant, bilen orkade tyvärr inte ta sej upp på trottoaren utan stannade med framhjulen mot kanten men med hjälp av, eller tack vare, Variomaticen så började Tjorvens bakhjul så sakta att snurra på asfalten. Någon hög hastighet fick inte hjulen upp och inte heller började det ryka men att den drog lös bakhjulen på torr asfalt är fascinerande.

Tjorvens dörrar måste man hålla reda på, skjutdörrarna är inte så tunga men är dom inte fastspärrade och man bromsar in kan dom ändå komma i hög hastighet å slå igen. Även bakåt gäller det att se upp, stoppen till dörren kan nötas bort eller försvinna och då kan dörren lossna helt vilket har hänt ett flertal, bland annat en brevbärare i Luleå som tappade en dörr mitt i vägen på en ganska hårt trafikerad väg.

När någon ny skulle öva upp ett distrikt så fick denne åka med i Tjorven på ”passagerarplatsen” till vänster som bestod i en träbrits som fälldes ut från mellanväggen. Där satt han/hon inte bara oskönt utan dunkade även i rutan till mellanväggen med ryggen och huvudet, ibland så illa att rutan lossnade. Förutom det hade han/hon utdelningsbordet framför sig i maghöjd och det var inte något ergonomiskt utformat ställ som i nya Kangoo utan en plåtskiva som var bultat i instrumentbrädan, uppstöttat med en pinne under och som agerade som giljotin åt passageraren om dom skulle krocka.

Ibland följde det även med kontrollanter ut på turen som skulle mäta om brevbäraren skötte sitt jobb och hade tillräckligt stort distrikt. Dessa kontrollanter satt oftast bak i lastutrymmet och ibland ”glömde” brevbäraren bort dem och gjorde en tvär sväng vilket gjorde att de flög som vantar där bak bland posten.

När en Tjorv brinner så syns det. Roland Bjurman hade precis tankat sin Tjorv och begav sej till en korvkoisk längs Uddmansgatan, där utanför hade bilen börjat brinna. Personalen hade försökt släcka men släckaren tog slut. Plasten brann bra och röken ska ha setts vida omkring, många trodde att halva Piteå brann när dom såg den tjocka svarta röken. Tur i oturen var att om han inte hade stannat för att köpa en korv hade han hunnit köra ner i garaget och då hade kanske hela Posten brunnit upp. Tjorvarna kunde läka vid tankröret och det måste den här också ha gjort. Många har brunnit upp efter att bensin runnit ut och tagit eld.

Tjorven har ingen vanlig växellåda utan den Holländska innovationen Variomatic som driver bakhjulen med hjälp av en rem till vartdera hjulet och variatorer som styr hastigheten, denna konstruktion gör att bilen går lika fort framåt som bakåt. Det har setts flera Tjorven komma körande baklänges i höga hastigheter. En brevbärare som fått för sej att backa sin Tjorven i dryga 60 km/h fick en sten bakom ena framhjulet, hjulen slog om och bilen snurrade runt.